Iniciatīva "Latvijas skolas soma"

Apmeklējot kinoseansu kinoteātrī “Auseklis” un noskatoties izvēlēto filmu atbilstoši vecumposmam un mācību priekšmetu (literatūra, dabaszinības, sociālās zinības) programmām, gūt priekšstatu par jaunāko piedāvājumu Latvijas kino.

Iepazīstam dabas daudzveidību Talsu novada muzejā

8.martā ar iniciatīvas "Skolas soma" atbalstu 1.b klases skolēni apmeklēja Talsu novada muzeju. Izglītības programma "Dzīvība kokā" atklāja, ka daba ir ļoti daudzveidīga. Vienu koku var apdzīvot līdz pat 500 dažādu sugu. Iepazinām putnus, dzīvniekus un augus dzīvojošus kokā. Apzinājām Talsu novada dižkokus. Interaktīvā un ļoti interesantā veidā skolēni guva jaunas zināšanas.

"Kas par traku, tas par traku"

Skolēniem tiek dota iespēja latviešu izcilā dzejnieka Ojāra Vācieša fantāzijas, viņa radīto dzejas tēlu pasaulē, kas skatītāju priekšā atdzīvojas – dzied, dejo, spēlējas, iesaistot arī skatītājus.

Izrādes literārais pamats ir Ojāra Vācieša bērnu dzeja, muzikālo ietērpu veido Elizabetes Balčus oriģinālmūzika, vizuālo – Ingrīdas Zāberes /zīmols RECYCLED/ neparastie tērpi. Izrādes īpašo gaisotni rada dzejas un mūzikas tēlu apvienojums, ko rotaļīgā vieglumā izspēlē aktieri un mūziķi. Arī skatītāji tiek aicināti līdzdarboties, piemēram, dejojot krakovjaku.

Izrāde nostiprina un padziļina skolēnu zināšanas literatūras, latviešu valodas un mūzikas stundās, gan saklausot Ojāra Vācieša dzejas rindas, gan atpazīstot dažādos mūzikas instrumentus, kas tiek imantoti izrādē.

 

Izrāde nominēta Latvijas teātru gada balvai  „Spēlmaņu nakts 2013/2014” kategorijā - labākā izrāde bērniem.

Muzeja nodarbība "No tumsas līdz gaismai" skolēni iepazina seno latviešu gaismas avotus gada tumšākajās dienās. Uzzinājām par sveču dienu tradīcijām. Gājām rotaļās, kā senie latvieši un lējām vaska sveces, ko katrs skolēns aiznesa sev līdz.

 Iepazinām, cik vērtīgs materiāls ir vasks un kā tas rodas.

Skolēni iegūtās zināšanas nostiprinās audzināšanas stundās – veidojot savu sveču izstādi, latviešu valodas un literatūras stundās, runājot par latviešu gadskārtu svētkiem un ieražām.

"Latvian Voices" dzied arī Talsu sākumskolā.

Sagaidot valsts simtgadi, 15. novembrī skolā viesojās vokālā grupa Latvian Voices, Latvijas simtgades programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros vokālā grupa sniedza muzikālu koncertlekciju Talsu sākumskolas dziedošajiem un muzicējošajiem jauniešiem, kas ļāva skolēniem tuvāk iepazīt tādu mūzikas žanru kā acapella dziedāšanu, kā arī saprast, ka jebkurš var sevi izpaust mūzikā – tikai ir jāgrib, un mērķtiecīgi uz to ir jāvirzās.

Pēc nodarbības skolēni atzina, ka mūzika kā mācību priekšmets ir līdzvērtīgs citiem. 

Dodamies uz kinoteātri "Auseklis" skatīties Latvijas simtgadei veltītu latviešu filmu ciklu.

Talsu sākumskolas 5. klases  2018. gada 13. novembrī iniciatīvas projekta Latvijas skolas soma  noskatījās filmu “Bille”. Tās laikā guva priekšstatu par Latvijas sadzīvi senākos laikos.

Skolēni  filmā saskatīja kopīgo un atšķirīgo starp savu un Billes bērnību.

 Viņi stāsta, ka kopīgs ir tas, ka lasa grāmatas gan Bille, gan mūsdienu skolēni. Abi dzīvo Latvijā, abiem gribas piedzīvojumus, būt kopā ar draugiem, iet ārā.  Abi ir bijuši neuzmanīgi, pieļauj dažādas kļūdas. Visi vienmēr grib, lai viss notiek kā pats ir iedomājies. Kāds saskatīja, ka līdzīgs ir tas, ka abi spēlē klavieres. Kopīgs vēl tas, ka ģimenes brauc pie radiem ciemos.

Atšķirības -  ka filmā ir lati, mūsdienās – eiro. Mūsdienu bērni stāsta, ka viņu vecāki nav tik stingri, mamma nebļauj tik ļoti, neatraida bērnus. Tētis nav dzērājs. Vecākiem nav parādu. Tagad naudu varot pelnīt vairāk. Tagad vairāk pārvietojas ar mašīnu nekā ar zirgu. Šodien ir savādākas skolas formas un drēbes pērk veikalā nevis šuj.(Tā raksta 5. a klases skolēni.) Dzīves apstākļi tagad ir vieglāki. Billei 2 lati bija ļoti liela nauda, mūsdienās tā nav.

Skolēni dalās savās sajūtās un novērtē to, ka viņiem ir laba ģimene, ka viņi netiek atgrūsti, ja ir grūti vai vienkārši gribas samīļoties ar vecākiem.  Viņi vēlētos pateikt, lai Billes mamma pret meiteni izturas labāk, jo viņa jau neko sliktu nav izdarījusi. Kāda meitene raksta savās pārdomās, ka ir sapratusi, ka citas ģimenes ir nabadzīgas un viņa centīsies nepirkt nevajadzīgas lietas. Kādā darbā lasu, ka Bille ir interesanta, ka viņa ir parādījusi, ka nav jābūt bagātam, lai kaut kur dzīvē tiktu. Vēl kāds raksta, ka filma likusi aizdomāties kā bijis senāk un cik daudz mums šodien ir dots.

Filma ir bijusi interesanta, bet skumja. Jauniešiem Billes ir žēl. Ja varētu, viņi labprāt dalītos un palīdzētu. Kāds ir saredzējis   dziļu domu, kuru vajadzējis visā filmas garumā saprast. Skolēni saskatījuši reālus, patiesus notikumus.

 A. Kuike – 5. a klases audzinātāja

 

Projekta otrajā daļā mēs apmeklējām kinofilmu „Bille”, kuras laikā mums tika dota iespēja ielūkoties Latvijas vēstures 19.gadsimta trīsdesmitajos gados un uzzināt, kā tolaik dzīvoja bērni un kādas bija viņu mācību un izklaides iespējas salīdzinājumā ar mūsdienām. Filmas skatīšanās ir lielisks papildinājums tēmām, par kurām runājam gan Latvijas vēstures, gan literatūras stundās.

6.a klases audzinātāja Inga Rusecka

 

 

 

 

6.ab klases izzinošais brauciens uz Rīgu.

1.novembrī Talsu sākumskolas 6.ab klases devās Latvijas simtgades projekta „Skolas soma” braucienā uz Rīgu. Brauciena mērķis bija gan izglītoties, gan interesanti pavadīt laiku ārpus skolas. Apmeklējām Latvijas Medicīnas muzeju, kur klausījāmies lekciju par smēķēšanas kaitīgo ietekmi un apskatījām ar tēmu saistītus eksponātus. Viesojāmies visos četros muzeja stāvos, kur gida pavadībā izzinājām pasaules un Latvijas medicīnas vēsturi no pirmsākumiem līdz pat mūsdienām.

6.a klases audzinātāja Inga Rusecka

6.c klase ir pirmie, kuri izmanto piedāvātās iespējas iniciatīvas "Latvijas skolas soma" ietvaros.

 Sākoties jaunajam mācību gadam radās iespēja iniciatīvas "Latvijas skolas somas" ietvaros kopā ar 6.c klases skolēniem doties iepazīt un izzināt zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā. 

Aprunājoties ar jauniešiem, bērni paši izvēlējās apmeklēt Medicīnas muzeju. Kā jau katru reizi, arī šī neizpalīka bez atgriezeniskās saites vērtējām katra objekta apmeklējumu 10 ballu skalā. Medicīnas muzeja apmeklējums vidēji tika novērtēts ar 8 ballēm. Iespejams, ka rezultāts būtu augstāks, ja ne vienai grupai nebūtu trāpījusies diezgan šerpa un nelaipna gide.

Skolēnus interesēja viduslaiku medicīnas ārstēšanas metodes, pirmās veiktās operācijas bez narkozes. Emocionāls bija stāstījums par mēra piemeklēto pilsētu un tās iedzīvotāju traģiskajiem likteņiem. Jaunieši ar sajūsmu klausījās par kosmonautikas sasniegumu pirmsākumiem, par eksperimentiem ar dzīvniekiem kosmosa izzināšanā.

Skolēniem patika darboties interaktīvo eksponātu istabā. Skolēni pat izteica nožēlu, ka viņiem nepastāstīja vēl par pārējiem muzejā redzamajiem eksponātiem.

6.c klases audzinātāja Inese